Schrijf een boek!

Schrijven
Copyright Nubuck (freeimages.com)

Door omstandigheden* heb ik de laatste tijd nogal wat managementboeken en wetenschappelijke artikelen gelezen. Echt heel veel. En wat blijkt: het schrijven van een managementboek is zo moeilijk niet. Wie weet doe ik het zelf nog eens! Mocht je een paar dagen niets te doen hebben, hier wat tips voor het schrijven van zo’n boek. De tips zijn gebaseerd op bestaande boeken over innovatiemanagement.

Kies ten eerste een invalshoek. Bij een boek over voeding kan het bijvoorbeeld gaan over gezondheid, allergieën, diëten, koken uit de natuur enzovoorts. Bij innovatiemanagement kun je bijvoorbeeld iets schrijven over inspiratie uit de creatieve industrie, lerende organisaties, historisch perspectief, samenwerking, teamrollen en John Cleese. (John Cleese? Ja echt! Zie Trompenaars’ boek.)

Nu: wat zet je er in?

  • Een definitie (of een opsomming van definities, ook leuk) van je thema, en wat meer uitleg. (“Innovatiemanagement, wat is dat eigenlijk? Innovatie is ook wel gedefinieerd als…”)
  • Een motivatie: waarom is het thema belangrijk? Waarom zou je iets aan innovatiemanagement willen doen? Tof als je daar wat cijfers bij hebt, dus lees wat kranten, of Google wat bij elkaar. Wil je geleerd overkomen? Baseer je dan op wetenschappelijke artikelen en cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (of voor Vlamingen:  Statistics Belgium).
  • Dan heb je nog factoren die het thema beïnvloeden. Je zit altijd goed als je iets zegt over belanghebbenden, technologische vooruitgang, maatschappelijke veranderingen en de economie. Altijd leuk is iets over cultuur, bijvoorbeeld hoe het thema zich verhoudt tot de specifieke dimensies van het land waar je over schrijft. Mooie grafiekjes vind je op geert-hofstede.com.  Voor dingen als innovatiemanagement heb je bovendien te maken met de kenmerken van de organisatie die wil innoveren.
  • Nu is het tijd voor je stappenplan. Of een serie stappenplannen, of tien tips, of een dertig-dagen-challenge: zet de lezer tot actie aan door hem een route voor te spiegelen waarvan hij denkt: dat zou ik best wel eens kunnen doen. Met als beloning iets als geld, duurzaamheid, succes, liefde, geluk en gezondheid. (Innovatiemanagement levert dat uiteraard allemáál op.)
  • Heb je nog andere processen nodig voor je hoofdthema dan moet je die ook even uitleggen. Schrijf je over innovatiemanagement dan behandel je bijvoorbeeld creativiteit en creatief denken, gaat het over sporten dan is een hoofdstuk over voeding en gezondheid logisch, gaat het over mode dan kun je een kadertje of wat felgekleurde bladzijden invoegen over garderobemanagement, enzovoorts.
  • Lardeer je verhaal als het even kan met voorbeelden en anekdotes. Plaatjes zijn ook leuk voor de lezer, maar wel duurder bij het drukken van je boek.
  • Regel een aanbeveling, liefst in de vorm van een persoonlijk voorwoord, van een goeroe op het gebied van het thema.

Klaar, tijd om je boek te laten drukken en wat buzz te creëren rondom de verschijningsdatum!

*Ik schrijf een onderzoeksvoorstel

Bibiografie

Debruyne, M. (2009). Innoveren met creativiteit. Leuven: LannooCampus.
Duin, P. v., Graaf, R. d., & Langeler, T. (2009). Innovatie uit de polder, hoe Nederland kan vernieuwen. Amsterdam: Business Contact.
Engelen, v. W. (2007). Ideeën Genoeg, slagvaardig innoveren in de dienstverlening. Amsterdam: Pearson Education Benelux bv.
Hekkert, M., & Ossebaart, M. (2010). De innovatiemotor, het versnellen van baanbrekende innovaties. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
Huizingh, E. (2011). Innovatiemanagement, tweede editie. Amsterdam: Pearson Education.
Mulder, R., & Cate, R. t. (2006). Innovatief ondernemen. Amsterdam: Pearson Prentice Hall.
Steunpunt Ondernemerschap, Ondernemingen en Innovatie. (2006). Durven groeien in Vlaanderen: een boek voor gevorderden. (B. Clarysse, Red.) Roeselare: Roularta Books.
Trompenaars, F. (2007). Creativiteit en innovatie, geïnspireerd door John Cleese, original title: Riding the Whirlwind – Infinite Ideas. (G. Bouman, Vert.) Amsterdam: Nieuw Amsterdam.
Walstra, J. (2011). Klantgericht innoveren. Amsterdam: Pearson Education.