Om te oefenen

Oefenvragen!
Oefenvragen!

Creatief denken leer je door het gewoon te gaan doen. Ideeën verzinnen dus, aan de slag! Maar waarvoor eigenlijk? Ik heb ideeën bedacht voor vraagstukken die:

  • Makkelijk te begrijpen zijn.
  • Niet te zwaar zijn en liefst een beetje, maar niet te, ludiek.
  • Geschikt zijn voor veel verschillende groepen.
  • Te gebruiken zijn voor verschillende methoden, zowel in tekst als in beeld, geluid, beweging, modelbouw.
  • Oplossingen opleveren die ofwel door de groep zelf kunnen worden uit- of ingevoerd ofwel niet uitgevoerd hoeven te worden om de deelnemers toch een bevredigd gevoel te geven (een ander beleid voor een organisatie bedenken is bijvoorbeeld niet geschikt: daar gaat de trainingsgroep niet over, het is frustrerend als er niets met de ideeën wordt gedaan, en het roept gevoelens van onvrede op om te weten hoe het beter kan terwijl je daar niets mee gaat doen).

Voilà! Download en tips voor gebruik vind je onderaan:Oefenvraagstukken voor creatieve technieken

Download de wordcloud als pdf: Oefenvraagstukken, of als pdf in een tabel, met tips en uitleg: Oefenvraagstukken tabel

Dit is vooral interessant voor trainers, facilitators en docenten, maar misschien heb je er ook wel wat aan als je zelf je creatieve vaardigheden wilt oefenen. En de vraagstukken zijn ook bruikbaar als opwarm-oefening, om een techniek te oefenen zonder dat er iets vanaf hangt.

Ik laat het aan jouw wijsheid als docent/facilitator over om voor jouw groep de juiste keuzes te maken: een persoonlijke slogan bedenken bijvoorbeeld is leuk om te doen met een open team dat elkaar al lang kent, maar veel te persoonlijk voor groepen die elkaar nog niet kennen, wat meer formele teams of voor teams onder spanning. En pik je de allerludiekste vraagstukken eruit en combineer je die met doldwaze creativiteitstechnieken dan schiet je je leerdoel voorbij. (Maar je hebt wel een gezellige dag.) Twijfel je, mail me even wat voor groep je hebt en wat je plan is, dan geef ik je feedback.

Tips:

  • Wissel af: tussen denken, doen, praten, bewegen, tekenen, individueel, groep, stil of met (veel) geluid, snel en langzaam. Kijk ook even op mijn blog naar het stuk over risico-optimalisatie.
  • Let op de inkleding: Leg uit wat je gaat doen en waarom, of laat het een verrassing en begin gewoon met een spannend, enthousiasmerend verhaal maar vertel dan achteraf wat je gedaan hebt. Vertel ook (liefst vooraf) wat er met de resultaten gebeurt: is het “alleen maar om te oefenen”, of doe je er meer mee?
  • Sfeer, aankleding e.d. zijn belangrijker dan je denkt. En dan bedoel ik niet een perfect van nieuwe media voorziene professionele brainstormruimte, maar wel: practice what you preach. Is creatief zijn belangrijk vind je? Ga dan niet in een vergaderzaal zitten! Laat maar zien dat het een beetje anders-dan-anders is: grote vellen papier, stiften, fruit op tafel, muziekje om in de stemming te komen… Voor meer ideeën: kijk even hier.