Wil je vooruit? Stap eerst terug.

Voetstappen in de sneeuw, copyright foto: Marixa Namir AndradeZe zeggen weleens: “a journey of a thousand miles begins with a single step” (Laozi, uit de Tao Te Ching). En hoewel het logisch lijkt meteen vooruit te willen, stel ik voor eerst een stap naar achter te doen. Terug.

Een stap achteruit geeft overzicht

Allereerst: als je meteen gaat rennen, mis je overzicht. Dus: stapje terug, eerst kijken: waar wil ik naartoe, en hoe kom ik daar? Wat minder metaforisch: voordat je iets gaat doen, is het slim om eerst na te denken over waarom je het doet en hoe je het het beste aanpakt. Covey heeft het over “begin met het einde voor ogen” (uit “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap”).

Het voordeel van deze “eerst denken, dan doen” aanpak is dat je de stappen die je zet bewuster zet

  • .Je zult efficiënter omgaan met je energie, tijd en middelen.
  • Doordat je weet waarom je op pad bent is het makkelijker je motivatie vast te houden.
  • Als je zelf goed door hebt waarom en hoe je te werk gaat, kun je dat makkelijker aan anderen uitleggen.
  • Door vóór vertrek na te denken over doel en route wordt het makkelijker om tussentijds te controleren of je goed bezig bent, en eventueel bij te sturen.

Een stap terug om samen vooruit te kunnen

Jij bent al bij de finish, maar als je achterom kijkt zie je dat de rest nog niet eens vertrokken is. Hè? Je had toch gezegd: als ik het zeg gaan we allemaal rennen?

Als je mensen mee wilt nemen in een proces, bijvoorbeeld een ontwerpproces, of een besluitvormingsproces, moet je ze de kans geven aan te haken. Jij, als leider van het proces, bent per definitie al een stap verder dan zij. Dus zul je, om ze mee te krijgen, moeten zorgen dat ze kunnen inlopen. De makkelijkste manier om dat voor elkaar te krijgen is even een stap, of een paar stappen, terug te gaan. Je zoekt een punt waar ze snappen wat er gebeurd is, en voor zich kunnen zien waar het heen zou kunnen gaan (zie ook het stukje hierboven).

Een groep mensen meekrijgen in een proces is een beetje als het aan de gang krijgen van een diesel: het gaat langzaam in het begin, maar als hij eenmaal loopt kun je goed meters maken. Als je tijdens het aanslingeren ook al doelen wilt bereiken is dat frustrerend. Dus draai vooral warm op bekend terrein, en ga daarna volle kracht vooruit.

PS Nog enkele voordelen van een stapje terug: Nooit recht op je doel af.