Het advertentiespel

Dobbelstenen, copyright foto: virag viragKen je het advertentiespel? Dat is een oud spelletje, ik schat jaren ’50, gebaseerd op de kleine advertenties die je vroeger in de kranten zag. Nu nog steeds wel, maar niet meer voor veel verschillende diensten en producten, terwijl dat juist de lol is van het advertentiespel.

Je hebt drie soorten kaartjes, groene, blauwe en bruine. Op elk kaartje staat een stukje van een advertentie, begin, midden of eind. Je pakt van elke stapel een willekeurig kaartje en dat les je op. Hilariteit alom, want begin, midden en eind horen natuurlijk niet bij elkaar, en dat levert soms verrassende combinaties op. Ouderwetsch familievermaak.

Voor spotprijs te koop / meisjes en jongenskleding / in zwaar vernikkelde kooi

Met spoed gevraagd / een partij poppenogen / met bijbehorend tafeltje

Verloren: / elektrische scheerapparaten / op luchtbanden

Advertentiespel als creatieve probleemoplosser

Je kunt het advertentiespel ook gebruiken voor het oplossen van problemen die uit een aantal deelproblemen bestaan. Denk bijvoorbeeld aan een product dat meerdere functies heeft, of een dagprogramma met drie delen of… Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, zolang je maar een oplossing zoekt die bestaat uit drie tot zes deeloplossingen. (Zes is al erg veel.)

Je maakt zelf een advertentiespel, en dat ga je spelen: je pakt uit elke categorie (elk deelprobleem) één oplossing, en die verschillende oplossingen voeg je samen. Tja, en dat levert dan nogal rare oplossingen op! Dat is precies de bedoeling, althans, mijn bedoeling. Want daardoor maak je ruimte voor onverwachte oplossingen, voor combinaties die niet voor de hand liggen. Dat stimuleert je creativiteit, en uiteindelijk leidt het tot een beter doordacht product.

Je kunt natuurlijk ook proberen oplossingen bij elkaar te zoeken die logisch bij elkaar passen. Iets minder creatief, maar ook een goede manier om naar je probleem te kijken.

Zo maak je het

  1. Omschrijf je vraagstuk
  2. Bekijk uit welke onderdelen je vraagstuk bestaat: splits het op in deelproblemen, functies of onderdelen.
  3. Kijk welke daarvan het belangrijkst zijn. Zorg dat ze elkaar niet (teveel) overlappen. Kies er 3, 4, 5 of maximaal 6.
  4. Verzin voor elk deelprobleem oplossingen. Doe dit los van de hoofdvraag: dus niet letten op waar het naar toe moet, maar gewoon alle manieren bedenken waarop je dit specifieke onderdeel allemaal zou kunnen invullen. Kijk ook bij andere disciplines.
  5. Kijk per deel welke oplossingsprincipes je kunt vinden: sommige oplossingen komen op hetzelfde neer. Bijvoorbeeld: een meubel dat moet verplaatsen kun je op rubberwieltjes zetten en op metalen wieltjes, maar het zijn beiden wieltjes. Zet je het op een doek om te laten glijden, dan is dat een ander principe.
  6. Maak per deelonderwerp kaartjes met daarop de principeoplossingen. Zorg dat je aangeeft welk kaartje bij welk deelonderwerp hoort. Dat kan met kleurtjes, maar ook met een cijfer of letter.
  7. Hussel per onderdeel de kaartjes door elkaar. Klaar!

Een oplossing is meer dan de som der deeloplossingen

Dit is niet de definitieve oplossing voor het aanpakken van welk probleem dan ook. Waarom niet?

  • Uiteindelijk gaat het om het totaal. Open deur misschien, maar je kunt nog zo leuk alle deelproblemen oplossen, als het totaalplaatje niet klopt ben je er nog niet. Het gaat om het geheel hè!
  • Soms vallen oplossingen samen. Één oplossing kan soms twee deelproblemen aanpakken. Dat moet je er zelf bij bedenken. Als ik naar mijn werk fiets bijvoorbeeld doe ik zowel aan woon-werkverkeer als aan lichaamsbeweging. Dat zijn de mooiste oplossingen, dus staar je niet blind op het aantal deeloplossingen.

Maar: het is makkelijk èn leuk om te doen, en dat is veel waard!

PS1 Als je de morfologische kaart-methode kent komt dit je misschien bekend voor. Door het spelelement wordt je uitgenodigd ook de ongewone combinaties te verkennen, maar verder lijkt het erg op elkaar. Dus als je wilt kun je elke morfologische kaart omzetten in een advertentiespel.

PS2 Ik schreef al eerder over het advertentiespel, hier in een stukje over spellen als creativiteitstool en hier in een dobbelversie.  En als je het leuk vindt kun je hier mijn Advertentiespel feesten downloaden.