Stel dat…

De meest bescheiden tool is meteen de krachtigste

Kind als superman
Copyright COCD

Zou het niet geweldig zijn als er een techniek zou bestaan die iedereen snapt, die zo bescheiden is dat zelfs de conservatiefste vergadertijgers ‘m accepteren en die helemaal geen voorbereiding of speciale materialen vergt? Je raadt het al: die tool bestaat. Sterker nog: je kent ‘m al van kind af aan. Alleen is ‘ie zo bescheiden dat de meeste mensen niet beseffen hoe krachtig hij is. Komt-ie: STEL DAT. Ook wel: stel je voor dat, zogenaamd, doe alsof.

Hoe werkt het?

“Alsjeblieft, een kopje thee!” “Hé, hier zit helemaal niets in!” “Neehee, het is zogenáámd!” Ik neem aan dat het je lukt je voor te stellen dat er in een leeg kopje uit het kinderservies lekker warme thee zit? (“Slurp, slurp, héérlijk zeg!”) En voor gevorderden: de thee is misschien nog heet, even blazen dus. “Heeft u ook suiker?”

Kinderen zijn hier erg goed in. Zo verkopen die van mij al jaren ijsjes, waarbij vooral het kaasijsje populair is. Tja, als je dan toch ijsjes verzint dan kun je er natuurlijk net zo goed wat nieuwe smaken bij verzinnen!

Nu op professioneel niveau: ook bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van een nieuwe strategie, een nieuw product of een oplossing voor een technisch probleem is “doen alsof” ontzettend nuttig. Een paar mogelijkheden:

Stel, het is 2034. Hoe ziet onze organisatie er dan idealiter uit? Door naar de toekomst te kijken alsof hij al is aangebroken valt alle gepieker over de huidige  situatie en de nabije toekomst in één klap weg. Mensen reageren bijvoorbeeld niet meer op ideeën vanuit de angst om hun baan te verliezen, ze kunnen echt naar het belang van de stakeholders kijken. Nadat het toekomstbeeld voldoende doordacht is (d.m.v. bijvoorbeeld het maken van een reclamespot, een nieuw logo, een beschrijving van een dag in 3034) is het tijd voor de volgende stappen: hoe komen we in die nieuwe situatie, en wat moeten we nú doen om daar te komen. De techniek is eenvoudig, maar vergis je niet: met het uitvoeren ervan ben je al gauw een paar drukke dagen zoet!

Stel dat het budget oneindig groot is. “Leuk idee, maar daar is geen geld voor.” Een dooddoener van jewelste. Er is nooit ergens geld voor toch? Omzeil ‘m met twee eenvoudige woorden: stel dat… De grap is, dat het vaak helemaal niet om het geld blijkt te gaan. Verzin dus eerst wat je het allerliefst zou willen en kijk daarna in hoeverre het haalbaar is. Originaliteit is immers niet te koop! En voor een goed idee blijkt vaak nog wel een potje te vinden.

Stel je voor dat je je eigen klant bent. Dat kan in de vorm van een rollenspel, maar dat hoeft niet per se, je mag het precies zo gek maken als je zelf wilt. Begin met je verplaatsen in het dagelijks leven van je klant. Bedenk wat hij of zij ontbijt, welke tv-programma’s ze kijkt, welke hobbies hij heeft, job, leeftijd e.d.. Vervolgens kun je je verdiepen in jouw product: OK, die klant wil het product gaan kopen, hoe komt hij/zij eraan, wat valt hem/haar op? Of: je product of dienst past bij andere producten die de klant gebruikt, welke zijn dat? Slimme ondernemers kijken altijd met de ogen van de klant.

Tussen twee haakjes, eigenlijk is elke geleide fantasie of gezamenlijke visualisatie* niets anders dan een uitgebreide vorm van fictief theedrinken…

Waarom is “stel je voor” zo’n krachtige methode?

  • Het is uiterst simpel. Daardoor vergt uitleggen weinig tijd, kost het niet veel moeite het proces te bewaken en kan iedereen mee doen.
  • Het is een toegankelijke methode. Er zijn geen exotische ademhalingstechnieken, artistieke kwaliteiten of erg lenige hersenen voor nodig, of andere zaken waar mensen makkelijk op afknappen. Daardoor is de techniek bijzonder geschikt voor mensen met brainstormallergie**.
  • Je hebt er niets voor nodig. Altijd fijn, daardoor kan hij spontaan worden ingezet als de situatie erom vraagt.

En tot slot het bonusvoordeel:

  • Deze techniek is zo bescheiden dat je ‘m zelfs kunt toepassen zonder dat men het doorheeft. Het doet wonderen, maar niemand beseft wat je doet. Magie!

Veel plezier ermee. Stel je voor dat alle methodes zo eenvoudig waren!

Dit blog verscheen eerder als COCD-creativitip (maart 2015).
*Geleide fantasie of geleide visualisatie wordt in verschillende vakgebieden toegepast, als hulpmiddel in therapie, als vorm van meditatie enzovoorts. Maar het is ook een krachtige creativiteitstechniek.
**Brainstormallergie: het verschijnsel dat sommige mensen bij het (vermoeden van) georganiseerd creatief denken spontaan te maken krijgen met belangrijke telefoontjes, zwaarwegende (maar onduidelijke) persoonlijke omstandigheden of agressieve virussen. (“Nee, het lijkt me ècht beter dat ik er niet bij ben, ik wil jullie niet besmetten…”)