Zoals ik misschien her en der al voorzichtig had verteld gaven Aly Breemhaar en ik afgelopen dinsdag een voorproefje van onze minicursus “een geslaagd blog voor ondernemers”. Tijdens de workshop vroeg één van de deelnemers: “Hoe kan ik zorgen dat het bloggen me niet teveel tijd en moeite kost?” Het antwoord op die vraag had ik niet vooraf bedacht, maar ik kwam ter plekke tot:
- Werk vooruit
- Heb een lijstje onderwerpen paraat
- Zorg dat je het leuk maakt voor jezelf
Zo achteraf bezien voeg ik er graag nog een vierde aan toe:
- Maak eerst een “kapstok” voor je je hele stuk schrijft
Ik ga ze bespreken in een logische volgorde, want vooral samen zijn ze sterk!
1. Maak bloggen leuk voor jezelf
Niemand verplicht je om te bloggen, er zijn zat andere manieren om je doel te bereiken. Dus heb je er echt geen zin in, doe het dan niet. Zo ben ik bijvoorbeeld gestopt met Twitteren: ik vond het gewoon niet leuk genoeg. Nooit spijt van gehad.
Als je blogt of gaat bloggen, maak het jezelf dan zo makkelijk mogelijk. Schrijf op een manier die bij je past: vind je het moeilijk om lange stukjes te schrijven houd het dan kort (en andersom). Ben je goed met beeld, gebruik dan vooral beeld: beeld werkt heel goed online. (Let wel op copyrights en bronvermelding.)
Houd je onderwerp en invalshoeken dicht bij jezelf: dat is leuker, makkelijker en komt bovendien goed over. Daar weet je immers het meest over.
2. Verzamel onderwerpen
Ik ga er even vanuit dat je een onderwerp hebt waar je over schrijft, of dat je vanuit een vaste invalshoek over verschillende onderwerpen schrijft. Die afspraak met jezelf kun je gebruiken om onderwerpen voor je komende blogs te verzamelen.
Ik vind het zelf het handigst daar een mindmap voor te maken, maar gewoon wat lijstjes is ook prima. (Een maand geleden schreef ik over verschillende soorten creativiteitstechnieken: wat je nu nodig hebt is een inventariserende techniek. Welke maakt niet zoveel uit.)
Je begint met je belangrijkste onderwerp. Daar verzin je subthema’s bij, invalshoeken, actuele zaken om bij aan te haken, enzovoorts. Dan kun je ook nog kijken of je die subthema’s nog verder wilt onderverdelen. Als je al over een heel specialistisch onderwerp schrijft is dat misschien lastig, maar als je bijvoorbeeld schrijft over ondernemen, dan kun je een subcategorie als “marketing communicatie” natuurlijk best nog verder opsplitsen.
Heb je zo’n voorraadje onderwerpen dan hoef je als je wilt schrijven er alleen maar eentje uit te kiezen. Zorg trouwens dat je je lijstje regelmatig nog eens bekijkt, aanvult, uitbreidt enzovoorts: dan is het een onuitputtelijke bron van onderwerpen! (Je hoeft je overigens niet te beperken tot je lijstje hoor! Het maakt niet uit waar je je inspiratie vandaan haalt, als het maar werkt. Een lijstje achter de hand hebben scheelt stress als de inspiratie even wat minder makkelijk komt.)
3. Met een kapstok schrijft je stuk zichzelf
Een tekst heeft een opbouw. Bij een blog begin je normaal gesproken met het belangrijkste: de conclusie, een aanbeveling, een tip. Daarna komt de rest: verschillende redenen, onderbouwing, anekdotes…
Als je een stukje schrijft, begin dan met die opbouw:
- Wat is het allerbelangrijkste dat je de lezer wilt vertellen?
- Waar komt dat vandaan? Schrijf in een paar steekwoorden de verschillende onderdelen van je verhaal op.
- Hoe eindig je je stuk? Schrijf ook dat kort op.
Zo, dat is je kapstok. Als je die hebt, ga je de onderdelen één voor één uitschrijven. Soms blijkt de volgorde niet goed en gooi je de boel om, maar doordat je voor jezelf helder hebt hoe je tekst is opgebouwd is dat een fluitje van een cent. Ook zie je snel genoeg of je alles hebt.
De kapstok voor dit stuk
Met een paar slimme trucs kost bloggen minder tijd en vooral minder stress.
- Werk vooruit
- Heb een lijstje onderwerpen paraat
- Zorg dat je het leuk maakt voor jezelf
- Maak eerst een “kapstok” voor je je hele stuk schrijft
Happy blogging!
Al schrijvend kwam ik er achter dat de volgorde van de vier punten anders moest, er bleek een logische volgorde te zijn. Maar verder kon ik gewoon pint voor punt voorzien van uitleg, net zolang tot ik bij het einde was. Dat is een stúk makkelijker, en dus sneller, dan zonder structuur een goed verhaal opbouwen.
4. Werk vooruit
Wat veel tijd kost, is geforceerd creatief moeten zijn. Stel, over een paar uur moet je blog online en er staat nog geen letter op je scherm. Reken maar dat je er dan te lang over doet! Bovendien is het fijn als je een stuk een poosje kan laten liggen tussendoor, omdat je het even niet meer weet of om het later nog te verbeteren. Als het even ligt krijg je nieuwe inzichten. Dus: werk vooruit!
Hoe doe je dat? Nou, eigenlijk heel simpel: begin gewoon… Ga de stukjes die je wilt schrijven schrijven. Bijvoorbeeld door onderwerpen uit je lijstje te kiezen en daar een beginnetje mee te maken.
Maak natuurlijk ook regelmatig een stukje af, want alleen aanzetjes is niet genoeg. Maar als je meerdere stukken in voorbereiding hebt kun je gestaag doorwerken, en er is altijd wel een stukje waar je op dat moment ideeën voor hebt.
Blog je op je eigen site of op een blogsite? Afhankelijk van je platform kun je stukken helemaal klaar maken en automatisch op de juiste dag laten publiceren, of maak je een documentje en zoek je de plaatjes alvast uit om ze op je vaste blogdag online te kunnen zetten.
Happy blogging!
Met deze slimmigheidjes bespaar je jezelf heel wat stress en wanhoop. En zo hoort het ook, want alleen dan kan bloggen heel erg leuk zijn!