Een blog over het ontstaan van een blogworkshop

Er bestaat een kans dat je dit blog leest omdat je je hebt opgegeven voor de blogworkshop op 28 november. Of misschien zelfs voor de tweedelige workshop op 30 januari en 6 februari. Gek idee. Ik merk dat ik daardoor extra goed let op wat ik schrijf, en hoe. Maar of je dit nu leest omdat je interesse hebt in leren bloggen of in mijn vaste onderwerp creativiteit: hier een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van de workshops die Aly Breemhaar (van Breemhaar Tekst) en ik gaan geven. Een mooi ontwerpproces.

Stap 1: het eerste idee

In juni leidde ik een brainstormsessie voor Annet de Smidt. Zij wilde gaan bloggen, ze was ook al begonnen, maar ze zocht nog een leuke, passende naam voor haar blog. Die vraag bracht ze in bij de Open Brainstorm. Ik ontwierp een brainstormsessie om haar aan een goede naam te helpen:

  • wie is de blogger Annet de Smidt?
  • waar gaat haar blog over?
  • wat voor namen passen daarbij?

Uiteindelijk koos Annet de naam “Alfa, Bèta, Crea!”. Haar ervaring lees je, uiteraard, op haar blog.

Het was leuk om na te denken over wat een blog succesvol maakt. En ik bedacht me, dat de aanpak die bij Annet werkte, misschien ook voor anderen bruikbaar was. Ik kan je vertellen hoe je moet bloggen, maar wat nog beter werkt, is jou eerst zelf laten uitzoeken wat voor jouw blog belangrijk is, en van daaruit te kijken naar je teksten, de presentatie en de technische zaken.

Stap 2: voldoende kennis aan boord halen

Goed, ik had dus een idee. Ik realiseerde me dat ik in mijn eentje niet de diepgang kon bieden die ik zocht. Ik blog, en ik ben goed in het ontwerpen van workshops, maar meer kennis van de techniek van het schrijven zou aardig zijn. (Zo leerde ik pas vorige week dat volgens het Groene Boekje het niet “het blog” maar “de blog” is. Schrijf ik het dus al jaren verkeerd.)

Ik besloot een tekstschrijver te zoeken die me kon helpen. Ik kwam uit bij Aly Breemhaar: zij is goed met teksten, kan goed uitleggen en is een fijn mens. En dat laatste is natuurlijk wel zo fijn bij het samenwerken. Gelukkig was Aly nieuwsgierig genoeg om er over na te willen denken!

Stap 3: van vaag idee naar concept

Eerste idee inhoud blogworkshopAly en ik spraken een aantal keer af. In de tuin bij Aly, in haar werkkamer, in mijn werkkamer. Met kruidkoek, met kruidnoten… We begonnen met het schemaatje hier links. Zie je het wie en waarover van het blog van Annet terugkomen? En zie je de doorgestreepte woorden her en der? Zo gaat dat met eerste ideeën: je kunt er een mooi uitziend schemaatje van maken, maar dat maakt je idee nog niet perfect 😉

Doelgroep en insteek workshop over bloggenEerst was het belangrijk dat we wisten wie ónze doelgroep nou eigenlijk was. Er zijn zoveel soorten blogs! We kozen voor ondernemers zoals wijzelf, die willen bloggen als professional. Zonder al te veel onderzoek kenden we al behoorlijk wat mensen die met het bloggen in hun maag zaten: “Ik moet er iets mee, maar wat dan, en hoe?” of “Ik blog, maar het kost me vreselijk veel tijd en moeite.” Daar kunnen we wel wat mee, denken we.

Daarna zaten we een beetje vast. Ik maakte een lijst van eigenschappen van succesvolle blogs, en probeerde daar structuur in aan te brengen. Dat schoot niet op. Daarna vulden we post-it’s met dat soort succesfactoren, om ze fysiek te kunnen organiseren. We kwamen op drie categorieën:

  • Focus
  • Presentatie
  • Techniek/achter de schermenPost-it's met succesfactoren voor een blog.

Stap 4: de workshop krijgt vorm

Al rommelend met die post-it’s en ingrediënten ontdekten we dat er een rangorde in zat: dat alles afhangt van wat je wilt met je blog bijvoorbeeld. En toen hadden we beet, toen hadden we een structuur te pakken die voor ons werkbaar was.

Daar zijn we mee aan de slag gegaan. De handigste “kapstok” bleek een lijstje simpele vragen. Door de volgorde helpen ze om de gedachten van een blogger te structureren, zodat die blogger meer houvast heeft bij het schrijven en het maken van keuzes.

  • “Wat”: da’s de inleiding, wat is een blog? (Die hebben we op het laatst toegevoegd, toen we bedachten dat niet iedereen hetzelfde beeld zou hebben. Daar moeten we het dus eerst even over hebben, anders praten we allemaal over iets anders.)
  • “Waarom” gaat over de focus: de basis van een blog
  • Elk blog heeft een onderwerp nodig: “waarover?”
  • …En zonder lezers is een blog een dagboek, dus vragen we ook “voor wie?”
  • En pas als dát allemaal helder is komt het “hoe” aan bod: hoe maak je je blog helemaal van jou, hoe is de presentatie van je blog en hoe zorg je dat de technische kant in orde is?

We wisten intussen dat we een korte versie konden aanbieden op de ondernemersavond van de bibliotheek in Goes. We kozen ervoor om die avond wat, waarom, waarover en voor wie kort te behandelen, en ons verder te focussen op het schrijven.

Stap 5: de uitwerking

Schetsje "persona" voor het onderdeel doelgroepMet deze kapstok gingen we verder aan de slag. Heel pragmatisch: hoe kunnen we ondernemers in korte tijd zo veel mogelijk laten leren dat ze kunnen gebruiken voor hun eigen blog? Ze hebben immers niet veel tijd, en zeker starters en zzp’ers bulken vaak niet van het geld, nog een reden om er geen driedaagse op de hei van te maken.

We zochten tools

  • die snel en makkelijk toe te passen zijn
  • waar de deelnemers hun persoonlijke ideeën in kwijt kunnen
  • waar wij zelf niet te hard voor nodig waren, in een groepje kun je immers geen één op één begeleiding bieden
  • die leuk en enthousiasmerend zijn
  • oja, en ze moesten natuurlijk hun doel bereiken

Rechts zie je een schetsje dat hoort bij de tool “persona”. Helaas alleen in de “lange”  versie van twee avonden straks, maar zo leuk! (In de korte snuffelversie op 28 november zit al zoveel leuks dat deze er niet meer bij kon. Tevéél leuks is ook niet leuk, toch?)

Stap 6: smullen van de details

Dessins uit 1900Ons postpapier. Copyright voor de grijze rechthoek links bovenin: Luiz Baltar.En toen hadden we een programma. En een lijstje met materialen die we nodig hadden. Ineens werd het concreet! En hadden we het allebei hartstikke druk met andere dingen. Oeps…

Tussen de bedrijven door werd het steeds leuker. Ik mocht de vormgeving van de materialen doen, en ik stuitte op copyright-vrije dessins uit een boek van ongeveer 1900. En ik vond een mooie grijze vlek met leuke details, die we mogen gebruiken met de naam van de maker erbij: dankjewel, Luiz Baltar! (De inktspetters eromgeen komen uit 1900, grappig idee.)

Aly zorgde dat we de workshop van twee avonden volgend jaar kunnen geven in het Wachthuisje van de Kloveniersdoelen.

En we schreven. Lijstjes met tips, lijstjes met vragen, een uitnodiging. Teksten gingen heen en weer: ik kortte stukken in, Aly zette puntjes op de i, ik schreef nog wat inleidende stukkies, Aly vulde weer wat aan. We finished each other´s sentences…

Stap 7: de uitvoering

En als ik straks weet hoeveel deelnemers er de 28e komen en de printer aanzet om de materialen uit te draaien (duim even mee dat ik geen storing krijg) zijn we er klaar voor. Tijd om de laatste stap te zetten: die van de uitvoering.