Plannen voor dit (college)jaar

Een nieuw collegejaar is begonnen. En elk jaar vraag ik me af: wat doe ik dit jaar (anders)? Dingen die ik dit collegejaar ga doen:

Feedback geven op echte, papieren tekeningen

Afgelopen jaar gaf ik voor het eerst tekenles aan de eerstejaars studenten Engineering. Online, door corona. Dat online tekenles geven werkt eigenlijk verrassend goed: door de camera boven mijn tafel kon ik de studenten precies laten zien wat ik van ze verwachtte, beter dan op een whiteboard (de oude manier). Dus die houden we erin. Maar wat jammer was, was dat ik niet kon rondlopen en naar het werk van de studenten kon kijken. Ik vroeg ze wel hun werk in te scannen en in te leveren voor feedback, maar dat was een heel gedoe, voor beide partijen. Dit jaar komen de studenten wél af en toe op de hogeschool, en ga ik ze vragen hun tekeningen gewoon op papier in te leveren. Ik heb een voorraad doorzichtig papier geregeld, dus ik kan nu op hun tekeningen aangeven wat ze slim hebben aangepakt en wat er beter kan, zonder door hun tekening heen te kliederen.

Unboxing-video maken

Zoals je weet ben ik tegenwoordig Youtuber. Ik doe (nog) geen pranks, maar ga wel een unboxing-video maken. Dat is een filmpje waarin de Youtuber een nieuw product (meestal een gadget) voor het eerst uit de verpakking haalt en bespreekt. Dat ga ik doen voor de materialen die de studenten nodig hebben voor handtekenen. Gewoon omdat dat leuk is, maar ook om even te laten zien waarom we ze vragen die spullen aan te schaffen.

Update: hij staat online. (Kan ongetwijfeld professioneler, maar de verhouding tijd-kwaliteit is nu behoorlijk goed.) Tadaa:

Lesbeschrijvingen maken en netjes opslaan

Zit ik vandaag mijn lessen voor te bereiden, kan ik maar héél weinig terugvinden van afgelopen jaar. Ik had het toen stikdruk, had meer taken dan tijd, dus er is het één en ander op kladblaadjes geschreven en nu verloren gegaan. Tja, dat schiet niet op, dat betekent dat ik die nu weer opnieuw moet doen. Vooral onhandig omdát er al zoveel nieuw uitgedacht moet worden.

Dus ga ik nu meer vastleggen voor volgend jaar. Niet dat ik jaar in, jaar uit exact hetzelfde doe, maar het helpt als er een basis ligt. En het zorgt dat als iets bevalt, ik er nog iets van terug kan vinden. De moeite waard dus.

Het jaar van de structuur, structuur, structuur

Feedback van wat eerstejaars, op de vraag: wat doe ik nu (einde van het jaar) beter dan een jaar geleden. Nou, een jaar geleden was ik blijkbaar nogal “all over the place” (hun tekst!), dat gaat nu beter.

Dus iets meer structuur is blijkbaar wel fijn… Daar ga ik dus in investeren: meer duidelijkheid.

Persoonlijk: nieuwe ervaringen opdoen

Wat was het gaaf om in mijn eentje van Veere naar Middelburg te kanoën. Het eindigde lelijker dan het begon: de route liep dood in een stinkende moddersloot, maar verder: wauw! Geen mens tegengekomen op het water, wel een ijsvogel gezien, zonnetje erbij…

Ook heb ik leren ligfietsen. Voor de tweede keer eigenlijk: de vorige keer was meer dan twintig jaar geleden, toen oefende ik op een Flevobike, die stuurt met je lichaam. Nu fiets ik op een Sinner Demon 2026 (die naam had ik niet gekozen), daarbij stuur je wel “gewoon” met een stuur, onder je. Stevig wennen, het fietsen gaat beter dan het opstappen, maar zo gaaf om iets totaal nieuw te leren. Alsof er een fris windje door je hoofd gaat.

Nee ik word geen thrillseeker, dat zou héél raar zijn, maar af en toe iets nieuws doen is goed voor me. Dus dat blijf ik proberen.