3 online marketing boeken

Ik heb drie boeken over online marketing gelezen: Maak ze gek!, Buzz en Linkedinmarketing in 60 minuten. In dit blog vertel ik wat ik er van vond, en wat wat mij betreft de beste tip was uit elk boek.

Ik? Online marketing, waarom?

Voor mijn werk zou het erg fijn zijn als méér mensen weten wat ik doe. En aan cold calling heb ik een broertje dood, los van de beperkte effectiviteit. Bloggen en artikelen schrijven vind ik dan weer wel erg leuk, dus hé: tijd om te zorgen dat ik wat meer bereik met mijn geschrijf.

Ik heb Google Analytics geïnstalleerd, maar dat heb ik nog niet goed onder de knie, dus daarover een andere keer meer. Maar wat ik wel al kan delen: tips uit drie boeken over online marketing die ik onlangs heb gelezen.

"Maak ze gek", boek van Aartjan van ErkelBoek 1: Maak ze Gek!

Aartjan van Erkel schreef eerder een boek over verleiden op internet (Click!), dat heel leesbaar en bruikbaar is. Maar dit boek, “Maak ze gek! Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing” is nóg leesbaarder en nóg concreter wat tips betreft. Aanrader.

Door deze twee boeken ben ik écht anders gaan schrijven, lekkerder leesbaar hoop ik 😉

Dé tip: vragenscript voor testimonial

Dé tip die ik aan “Maak ze gek” het meest heb gewaardeerd is het vragenscript voor een goede testimonial. Het komt er op neer, dat je in plaats van de gebruikelijke testimonials je opdrachtgever of klant gericht een aantal vragen stelt, waardoor je een genuanceerde en geloofwaardige testimonial kunt samenstellen. Samenstellen ja, want je schrijft alle antwoorden uit je interview uit, en daaruit pak je wat bruikbaar is. Het best vind ik de eerste vraag: “welke twijfels had je van tevoren?” Gouden tip, want daarmee laat je andere potentiële klanten zien dat ook eerdere klanten best twijfels hadden.

Aartjan van Erkel deelt veel tips ook op zijn site, hij doet wat hij schrijft. In ruil voor je mailadres mag je het vragenscript gratis downloaden: http://maakzegek.nl/extra/

Boek "Buzz" van Jonah Berger, afbeelding via Bol.comBoek 2: Buzz

Jonah Berger schreef “Buzz. Waarom wordt iets viral (of toch niet)”. Ik heb het nog niet uit, maar het leest heel lekker, terwijl het ook goede informatie geeft: veel voorbeelden om de informatie te onthouden, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. (En dan niet van het type “drie succesvolle campagnes hadden X gedaan, dus doe X en je wordt succesvol”.)

Eyeopener uit dit boek is dat het “viral gaan” van een filmpje, reclame of product niet zoveel te maken heeft met hoe “out of the box” iets is of hoe gelikt en duur de campagne is, maar meer met andere dingen, zoals bijvoorbeeld hoe vaak mensen er in hun dagelijks leven aan herinnerd worden. Berger geeft een kapstok om alle principes die “buzz” helpen genereren mee te onthouden: STEPPS:

  • S= sociaal wisselgeld, mensen komen graag goed over
  • T= triggers, stimuli die mensen laten denken aan dingen. Bijvoorbeeld: bij hond denk je aan kat, bij Pasen aan het Laatste Avondmaal of aan eieren, afhankelijk van je geschiedenis
  • E= emotie, de juiste emoties zorgen dat mensen iets willen doorvertellen
  • P= public: zichtbaar, wat goed te zien is wordt vaker nageaapt
  • P= praktische waarde, cntent die nuttig is of lijkt wordt beter verspreid
  • S= story’s: verhalen, “mensen delen niet slechts informatie, ze vertellen elkaar verhalen”

Ik ben vast van plan een paar van de tips toe te passen, zonder dat ik nou meteen mik op miljoenen views. En ik ben benieuwd naar de rest van het boek.

Boek "Linkedin­marketing in 60 minuten", afbeelding van HaystackBoek 3: Linkedin­marketing in 60 minuten

Dit boekje is snel te lezen. Handig. Sommige tips zijn helaas niet meer bruikbaar, doordat LinkedIn zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. De laatste update van LinkedIn heeft nog meer nadelen dan ik al kende.

Maar, leuk: ik ben me nu wat meer bewust van de “analytics” van LinkedIn. Dat zijn de gegevens over wie je artikelen of je updates hebben gelezen. Een update geldt als gelezen als iemand ‘m in zijn feed heeft gezien, een artikel geldt als gelezen als iemand er op geklikt heeft. Dat kost dus meer moeite.

Waar vind je de analytics? Op de computer: Je gaat naar het plaatje van jezelf, bovenaan in je scherm. Daar klik je op “view profile”. Vlak onder je foto en samenvatting vind je het kopje “Your  Articles & Activity”. Je artikelen vind je als je op een artikel klikt, bij activity staan je updates, likes en wat je zoal gedeeld hebt.

Hier mijn “activity”. Bij elk stukje staat een icoontje van een grafiek. Die moet je hebben:Screenshot van updates op LinkedIn, pijltje naar icoon analytics

Klik je er op, dan krijg je dit:

Analytics op LinkedIn van een post

Deze update is voor mijn doen behoorlijk vaak gezien. En, wat bereik betreft goed nieuws: de meesten kwamen van buiten mijn directe netwerk! Ook veel mensen uit de regio Zeeland, want die krijgen “The Hague Area” op hun profiel als ze er niet actief iets aan doen. Terwijl heel Rotterdam er nog tussen ligt…

Bij een andere post had ik veel kijkers van een organisatie die ik nog niet kende, dat is natuurlijk ook interessant!

Weet jij nog nuttige, leuke, fijne boeken over dit onderwerp? Laat het me weten, ik kan nog wel wart tips gebruiken…