Vandaag breek ik een lans voor het houden van workshops in je eigen gebouw of op je eigen terrein. Omdat je daar het beste kunt zien hoe het ervoor staat met je organisatie.*
Om een workshop of brainstorm te houden, of eigenlijk: om welke bijeenkomst ook te houden, heb je ruimte nodig. Vaak wordt gekozen voor een gehuurd vergaderzaaltje, maar dat is niet ideaal: het is weinig inspirerend. Soms is het goed om wat afstand te nemen van de eigen organisatie en de beslommeringen van alledag. Ga dan lekker de natuur in, of in elk geval: lekker weg, op een mooie en fijne plek. Dat is handig als je wilt nadenken over bijvoorbeeld je lange termijn visie, of even de ruimte wilt voor echt vernieuwende ideeën.
Maar stel, je bent op zoek naar de sterke punten van je organisatie, omdat je die wat beter wilt benadrukken (op je site, via social media enzovoorts). Of je wilt juist weten wat er beter kan aan je bedrijf. Die informatie heb je bij de hand als je gewoon “thuis” blijft! En het mooiste: dat is ook de plek waar je klanten zijn! Echte klanten, die betrokken zijn bij je bedrijf. Dé experts in ervaringen met of indrukken van jouw product of dienstverlening.
Hoe zou dat er uit kunnen zien? Bijvoorbeeld zo:
Recreatiebedrijf “ZonZeeuwZand” wil weten waar zijn klanten tevreden mee zijn, en wat beter zou kunnen. Daar worden een paar korte sessies voor georganiseerd, zodat de meedenkende klanten niet teveel van hun vrije tijd moeten missen. De sessies bestaan uit:
- een ontvangst met lokale lekkernijen
- een korte uitleg over het bedrijf en de vraag
- instructie: wat gaan we doen?
- een half uur à drie kwartier waarin de deelnemers al fotograferend het terrein over gaan
- deelnemers beschrijven wat ze hebben gefotografeerd en waarom
- uitwisseling tussen de deelnemers: herkennen ze elkaars verhalen?
- een slotwoord en een bedankje (bijvoorbeeld een dag gratis verblijf of toegang tot een attractie)
Er komen honderden foto’s uit. ZonZeeuwZand kan vooruit! Binnen een paar weken zijn kleine problemen opgelost, de website biedt net wat andere informatie en er zijn volop ideeën voor nieuwe activiteiten die aansluiten bij wat de klanten leuk vinden. En de klanten die mee dachten? Die vonden het superleuk om te doen!
Klinkt goed hè? Mag ik dan meteen mijn nieuwe initiatief onder de aandacht brengen: de Mobiele Brainstorm Unit. Ik kom naar je toe met alle spullen die nodig zijn, om jouw vraag op jouw plek op te lossen met jouw klanten of jouw mensen. Interesse? Bel me even: nul zes 52065822.
Maar goed, ook zonder mij lukt het hoor 😉 Dus laat je inspireren!
* Als je werkomgeving voornamelijk digitaal is is het een beetje een ander verhaal, dat wil zeggen: dan is rondlopen en foto’s maken een beetje moeilijk. Maar de digitale varianten daarvan, browsen en screenshots maken, kunnen natuurlijk wel.