Onderzoek naar creativiteit

Loep, onderzoek gaat om inzoomen en uitzoomen
Onderzoek: inzoomen op details

Ik vraag me af, hoe mensen creatief te maken zijn. Er zijn wat factoren die kunnen helpen, maar zijn die ook praktisch en ethisch toepasbaar? Kun je volstaan met wat losse lessen, of is er meer voor nodig? En hoeveel meer dan? Moet je jong beginnen, en hoe jong dan? Of is het nog niet te laat als je middenin je carrière op de juiste manier wordt aangepakt?

Dat is wat ik wil doen: die vragen beantwoorden. En alles wat daarmee samenhangt: erover vertellen, informatie zoeken, uiteindelijk experimenten opzetten. In diverse artikelen op dit blog kun je meer vinden over de verschillende onderwerpen.

Voorlopig is de wetenschap iets dat ik oppak na en naast het zelf faciliteren van workshops, en het ondersteunen van anderen die workshops ontwerpen. Een geweldige kruisbestuiving: mijn onderzoek verrijkt mijn werk als workshopleider en – ontwerper, en andersom. Action research heet dat.

Creatief blijven op de basisschool

Op dit moment is het onderwerp waar ik onderzoek naar doe het behouden van creativiteit op de basisschool. Kinderen beginnen aan de basisschool met een hoofd vol fantasie en vragen. Rond hun zevende verandert dat. Deels is dat een gevolg van hun geestelijke ontwikkeling. Maar het onderwijs speelt ook een rol: al snel leren kinderen dat er maar één goed antwoord is en maar één goede manier: die van de leerkracht. Tja, wat zou je als kind investeren in alternatieven bedenken als je ook linea recta op het juiste antwoord kunt afkoersen?

Ik vraag me af wat we hier aan kunnen doen. Ik denk dat het een goed idee is als leerkrachten zich hier meer bewust van worden, dat ze beter door hebben wat hun eigen rol is in de ontwikkeling of belemmering van creativiteit. Daar wil ik wat aan/mee doen. Ik weet nog niet precies wat, maar ik denk erover (aankomende) leerkrachten te laten mee-ontwerpen aan ingrepen die de creativiteit van kinderen stimuleren en de ruimte geven.

Voorlopig is de eerste stap literatuuronderzoek, zodat ik weet wat er al is. Het wiel opnieuw uitvinden is zonde van mijn tijd, dan kan ik er beter een mooie fiets omheen ontwerpen!