Verkoopchallenge: de resultaten

Lege portemonnee, copyright Anna H-GAfgelopen maand legde ik mezelf een uitdaging op: ik ging proberen méér te doen om mezelf professioneel te verkopen, maar: alleen dingen die anderen ook bij mij mogen doen. Ik wilde het beleefd houden: een welopgevoede-verkoper-challenge. Vandaag: de resultaten.

En, gelukt?

De meest voor de hand liggende manier om te kijken of mijn verkoopchallenge een succes is, is kijken naar mijn omzet en opdrachtenportefeuille. Die zijn beiden niet gegroeid deze maand, dus dat is niet echt bemoedigend! Maar:

  • het is gelukt om dagelijks wat te doen om vooruit te komen (schouderklopje!)
  • ik heb het erg leuk gevonden (bonus)
  • er is een nieuwe website in de maak, waarop ik informatie toegankelijk maak voor het ontwerpen en leiden van workshops: www.effectievebijeenkomsten.nl
  • die website was nodig voor een “nieuw” aanbod (eigenlijk deed ik het al): het ondersteunen van anderen bij het ontwerpen en leiden van workshops
  • ik heb er 13 LinkedIn-connecties bij
  • ik ben iets beter vindbaar in Google (iets vaker op de eerste pagina bij “creative facilitator Zeeland” en “creative facilitator Middelburg”)
  • ik ben vaker de deur uit geweest, heb veel meer afspraken gehad dan hiervoor, en veel meer nieuwe mensen ontmoet, er zijn heel veel nieuwe “lijntjes”
  • morgen mag ik proefdraaien in een vrijwillige functie waar ik (hopelijk) veel relevante mensen ga ontmoeten, en als bonus nog wat handige dingen voor mijn bedrijf “verdien”
  • uit de tips die ik kreeg van de mensen die ik gevraagd heb “waarom hebben jullie mij niet ingehuurd” blijkt dat ik in principe op de goede weg ben, er is geen “geheim”, bedrijven gebruiken “via-via”, zoals ik al dacht
  • mijn eerste LinkedIn-artikel staat online, 36 views voor mijn “7 LinkedIn-slimmigheidjes“”:

Grafiek views artikel "7 LinkedIn Slimmigheidjes"

 

 

Het probleem dat ik aan het oplossen ben

Ook vermoed ik te weten, wat er voorheen “mis” ging, namelijk twee dingen:

  • mensen die ik ken en/of bereik weten of snappen niet goed wat ik doe
  • ik bereik de mensen die mijn diensten nodig hebben onvoldoende

In het schema hieronder zie je hoe het werkt: ik heb een privé-netwerk (mensen die ik goed ken en die mij goed kennen) en een “zakelijk” netwerk van mensen die me kennen als facilitator. Dan is er nog de groep potentiële opdrachtgevers (deels bekend, deels onbekend). Om aan genoeg klussen te komen, is het belangrijk dat een groter deel van die laatste groep weet wat ik doe. Om dat te bereiken, zal ik het aantal mensen dat weet wat ik kan moeten vergroten, zowel onder mijn professionele contacten als onder vrienden en familie: die laatsten zijn al “fan”, dat zijn mijn beste ambassadeurs! Het effect: waar eerst het stukje met de roze pijl mijn potentiële klanten waren, wil ik dat vergroten naar het stukje met de blauwe pijl.

Venn-diagram wie ik bereik en wie ik zou willen bereiken

Dus: meer mensen laten kennismaken met wat ik doe, beter uitleggen wat ik doe, enzovoorts.

Truc: meer potentiële opdrachtgevers

Daarnaast heb ik een truc bedacht om de linker cirkel te vergroten: als ik meer potentiële opdrachtgevers heb is dat natuurlijk ook handig. Mijn klanten zijn nu mensen die me bellen om een workshop van een dag te ontwerpen en te geven. Maar naast de grote bedrijven en organisaties die dat doen zijn er tig organisaties, professionals en bedrijfjes die:

  • zelf workshops willen geven, maar daar hulp bij kunnen gebruiken, en/of
  • niet het budget hebben om alles uit te besteden, en/of
  • om praktische redenen een deel zelf willen late doen en een deel uitbesteden

Vandaar mijn nieuwe site www.effectievebijeenkomsten.nl. De bedoeling is, dat die gevuld wordt met tools en informatie waarmee mensen zelf een workshop kunnen ontwerpen, en tips voor het leiden ervan. (Op een gestructureerde manier, dus anders dan op dit blog, waar ik gewoon bespreek waar ik op dat moment mee rondloop!) Enerzijds kunnen mensen die dat willen meer zelf doen, en dus goedkoper uit zijn, ze kunnen kiezen wat ze wel en niet inhuren (tot aan helemaal niets!). Anderzijds kunnen mensen die hulp kunnen gebruiken makkelijker aangeven waar ze hulp bij kunnen gebruiken, en ontstaat er door een gezamenlijk stappenplan een efficiënte samenwerking. En voor de groep die een workshop wel helemaal wil uitbesteden laat het zien wat ik voor ze doe: een hele hoop werk!

Wat ik nog meer heb geleerd zal ik een andere keer vertellen!

Oja, die sollicitatie waar het allemaal mee begon? Bedrijfshistoricus aan de TU Delft. Uiteraard afgewezen.

Eén reactie

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.