De wel-opgevoede verkoper-challenge

Balonnenverkoper, copyright Matthias GelinskiIk ben ondernemer, maar ik ben er niet zo goed in. Dat wil zeggen, ik lever prima diensten, heb plezier in wat ik doe, mijn administratie is in orde, ik heb zelfs een aansprakelijkheidsverzekering (twee: bedrijfs- en beroeps-). Ik heb ideeën genoeg, houd mijn vakgebied bij, ben lid van wat netwerken, ben LinkedIn-All Star (dat is stap 5 van 5, beter wordt het niet) en blog wekelijks. Maar één ding ben ik niet. Ik kan het niet, het staat me tegen. Ik ben een beroerde verkoper. Echt beroerd.

Na een nogal twijfelachtige sollicitatiepoging (hé, ik moet toch wat!) besloot ik: het moet beter. Anders wordt ik gek. (Over een paar weken, als zeker is dat ik het niet geworden ben, zal ik vertellen waarop ik gesolliciteerd heb, en hoe, OK?)

Wat gij niet wilt dat u geschiedt…

“Eigenlijk moet ik gaan cold-callen,” denk ik regelmatig. Anderen adviseren met dat ook. Maar: ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die me zomaar opbellen en dingen aan proberen te smeren. Hoe doen mensen dat? Tot dusver heb ik het meeste succes behaald door vol enthousiasme te doen wat ik doe. Elke keer dat ik geprobeerd heb iets te doen dat me niet aansprak “omdat het goed is voor mijn bedrijf” mislukte het. Een dubbel slechte ervaring: het was rot om te doen en rot om te mislukken. Dus dat wil ik niet meer, ik wil het alleen nog maar doen op een manier die bij mij past. Waar ik blij van word. Ik wil anderen benaderen zoals ik zelf ook benaderd zou willen worden. Lief, persoonlijk, bescheiden, informerend, gastvrij.

Om het voor mezelf een beetje leuk te maken, maak ik er een challenge van. Dertig dagen. Zo’n challenge laat je oefenen op gewoontes die je je eigen wilt maken, no, dat is precies mijn bedoeling. Al blijven er maar een paar over aan het einde: ik ben hoe dan ook tevreden als het beter gaat dan nu. Het is een challenge om op een nette manier mezelf (zakelijk hè) en mijn diensten aan de man te brengen. Vandaar de werknaam “de welopgevoede verkoper-challenge”.

Mijn spelregels:

  • Dertig dagen, ongeveer de maand juni, minimaal dertig acties. Maar niet per se één per dag, vrije weekeinden zijn ook goed voor me.
  • Alleen maar nadenken telt niet, iets is pas een actie als er andere mensen bij betrokken zijn.
  • Ik ga dit blog niet volkiepen met dagelijkse updates.
  • Mocht ik onverhoopt te vroeg met meer werk zitten dan ik aankan, dan behoud ik mezelf het recht voor de challenge voortijdig te staken 🙂
  • Ongericht zenden gaat me makkelijk af, zoals updates op LinkedIn, bloggen, persberichten versturen. Mijn echte uitdaging ligt in het gericht mensen benaderen, contacten leggen, aanhalen. Ik streef naar een verhouding 2:1 gericht:ongericht, met een minimum van 50/50.

 

De acties: 30x welopgevoed verkopen

De stand na 1 week:

  1. Twee vrouwennetwerken waar ik lid van ben (OvVZ en VVAO Zeeland) en waarvan de leden mij kennen gemaild over mijn aanbod: dat er weer workshops aankomen, de open brainstorm, de werkvormen op deze site
  2. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken. In de lokale krant zag ik twee activiteiten waarvan ik dacht: “waarom leid ik die niet?” Ik heb de organisatoren van die activiteiten gemaild en gevraagd wat ik had moeten doen om door hen benaderd te zijn. Niet met het idee om er alsnog binnen te komen trouwens, meer omdat ik de kanalen wil leren kennen. (Het kanaal via-via ken ik uiteraard, die werkt vaak het lekkerst, mits genoeg mensen die je kent ook kunnen uitleggen wat je doet.)
  3. Er lag nog een project-in-wording op de plank, daar heb ik nu weer aan getrokken. Het voordeel van dat project is dat het een samenwerking is met iemand die juist veel plezier heeft in verkopen, gouden combi hè!
  4. Toevalstreffer: ik mailde iemand om nee te zeggen tegen een vrijwilligersklus, en door mijn openheid over mijn werksituatie was zij dat ook. Zij heeft tevéél werk: van haar kan ik dus veel leren! We gaan een keer afspreken.
  5. Op LinkedIn heb ik wat mensen die ik ken benaderd om te linken, ze zeiden “ja”.
  6. Op het COCD workshopfestival ontmoette ik een vrouw die ik er al eerder had ontmoet. Maar dit keer zijn we de contactgegevens niet kwijtgeraakt, wie weet. Zij is zoekende in wat ze wil aanbieden, ze is erg talentvol: ben benieuwd waar ze over een paar jaar staat!
  7. Dit artikel gepubliceerd. (Hé, dat telt ook!)

Na week 2:

  1. Een klant gebeld over de stand van zaken van het innovatieproces waar ik met een brainstorm aan heb bijgedragen.
  2. Iemand digitaal aan haar jasje getrokken over een afspraak die we nog zouden maken.
  3. Een collega-ondernemer die ik tegenkwam bij de avondvierdaagse (hét netwerkevenement voor ouders met kinderen tussen de 6 en 11 jaar) gemaild zodat ze mijn gegevens weer had, met complimenten over haar website.
  4. Een open brainstorm gehouden, en daarna de deelnemers nog een relevant filmpje doorgestuurd.
  5. Naar Dordrecht gereden voor een gesprek met iemand die ik volgens iemand anders zou moeten ontmoeten. Heel fijn dat ze ons in contact heeft gebracht!
  6. Een vriend die op bezoek was verteld waar ik hem mee zou kunnen helpen. Dat klinkt commerciëler dan ik het bedoel. Wat ik bedoel is, dat door mensen te helpen, mijn wereld en zijn wereld allebei groter worden, dat helpt ons allebei. Op de lange termijn.
  7. Geblogd over het mislukkingenportfolio.

Na week 3:

  1. Mijn eerste artikel op LinkedIn gezet, 7 LinkedIn slimmigheidjes
  2. Een bijeenkomst van de OvVZ (Ondernemersnetwerk voor Vrouwen Zeeland) over Social Media bijgewoond, en niet alleen erbij gezeten, nee: vooraf vragen ingestuurd, vragen gesteld, en een conversation starter op de tafels gezet.
  3. Een collega-ondernemer geholpen met de voorbereidingen voor een sessie die hij moest houden.
  4. Geblogd over Verleiding.
  5. Een aantal mensen met een persoonlijk bericht uitgenodigd om te linken op LinkedIn. OK, dat heb ik niet alleen deze week gedaan, maar één keer mag ik ‘m er wel bij zetten, toch? Als bonus heb ik een update verstuurd over mijn challenge, de resultaten halverwege.
  6. Een oproepje van één van mijn contacten (“tekenaar gezocht”) doorgestuurd aan een tekenaar die ik ken.
  7. De deelnemers en belangstellenden van de open brainstorm gemaild over de eerstvolgende open brainstorm (5 juli) en het workshopaanbod.

Na de laatste anderhalve week:

  1. Deelgenomen aan een brainstormsessie van de ANWB, en daarbij veel leuke nieuwe mensen ontmoet.
  2. Een gesprek gehad met een vriendelijke dame van Welzijn Middelburg over wat ik zou kunnen en willen aanbieden in het kader van het kennisplatform voor vrijwilligers.
  3. Een cursus lasersnijden gevolgd bij FabLab Zeeland, ten behoeve van mijn “workshopbouwer”-tool.
  4. Een nieuwe informatieve website begonnen: www.effectievebijeenkomsten.nl, en daarover een presentatiefilmpje en een LinkedIn-update gemaakt.
  5. Gebeld met mijn contactpersoon bij het Wetenschapsknooppunt, over mogelijkheden voor onderzoek en werk.
  6. Gesolliciteerd op de vacature Actieonderzoeker bij het Instituut Publieke Waarde, omdat de omschrijving enorm goed aansloot bij wat in het gesprek met het Wetenschapsknooppunt naar voren kwam als een interessant (pilot-)project.
  7. Gereageerd, een gesprek gehad en afspraken over proefdraaien gemaakt voor een gastvrouw-vrijwilligers-functie (meer duidelijkheid als het definitief is!).
  8. Mijn gegevens doorgestuurd naar een meneer van de gemeente met wie ik dankzij een ander contact mailcontact had gekregen.
  9. Stichting ZigZag benaderd om een afspraak te maken over de mogelijkheden voor financiële ondersteuning om van mijn “workshopbouwer” een platform te maken (helaas wordt daar niet op gereageerd).

En niet te vergeten natuurlijk nog allerlei losse mails, updates, LinkedIn-berichtjes, gesprekjes op het schoolplein (pardon, “netwerkplatform voor ouders”)… Ik heb oprecht mijn best gedaan er wat van te maken! Meet heel veel plezier. Voor de resultaten lees je hier verder!